Stowarzyszenie

iwonag310@gmail.com

logo Hałcnowa

Wspomnienia z Brukseli

W niedzielny wieczór 13 marca 2011 r. wraz z grupą laureatów różnych konkursów z woj. śląskiego na zaproszenie Pani poseł Małgorzaty Handzlik wyruszyliśmy w podróż do Brukseli.
Pierwszym przystankiem w drodze była Kolonia. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Katedry, której strzelisty gmach ze 157 – metrowymi wieżami wznosił się nad miastem, zachwycając swoją wielkością.
Później przeszliśmy traktem, który nosi jeszcze ślady kół starożytnych rydwanów na nabrzeże Renu, skąd po krótkim spacerze udaliśmy się do Ratusza, a następnie wąskimi uliczkami do centrum na kawę i sławne pączki zwane tutaj Berlinerami.

Po krótkiej przerwie ruszyliśmy w dalszą drogę do Belgii. Na miejscu w Brukseli byliśmy późnym popołudniem. Po zakwaterowaniu w hotelu Erasme oraz krótkim wypoczynku udaliśmy się na kolację powitalną z Panią Poseł do restauracji Chez Leon, gdzie mieliśmy możliwość spróbowania specjałów kuchni belgijskiej – owoców morza oraz frytek o niepowtarzalnym smaku.
Kolacja ta była wspaniałą okazją do bliższego poznania Pani Poseł, która okazała się bardzo sympatyczną, pełną energii i optymizmu osobą, z którą można było porozmawiać na każdy temat.
Po kolacji, w związku z tym, że była piękna, ciepła noc zrobiliśmy sobie spacer po Brukseli.
Zachwycały nas iluminacje oraz pięknie podświetlone budynki.

Następnego dnia rano wąskimi, zatłoczonymi uliczkami Brukseli pojechaliśmy do Parlamentu Europejskiego.
Wielki oszklony gmach, w którym zewsząd odbijały się promienie słoneczne, otoczony pięknym ogrodem z kwitnącymi drzewami robi wrażenie. Na początku zapoznaliśmy się z historią powstania Parlamentu Europejskiego, jego kompetencjami, liczbą europosłów z określonych państw Unii Europejskiej, głównymi celami i zadaniami. Następnie mieliśmy spotkanie z Panią Poseł, która opowiedziała nam o swojej pracy w Komisjach Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, posiedzeniach w Brukseli, Strasburgu oraz swoich regionach wyborczych, a także o kalendarzu, wg którego pracuje parlament Europejski. Po czym pod przewodnictwem Pani Poseł zwiedziliśmy salę obrad plenarnych, sale obrad komisji, mogliśmy zasiąść w ławach poselskich, przejść po dywanie przeznaczonym dla oficjalnych delegacji, zobaczyć biuro Pani Poseł oraz inne zakamarki normalnie niedostępne dla zwiedzających.

Po opuszczeniu budynku parlamentu pełni wrażeń ruszyliśmy na Grand Place, od którego rozpoczęliśmy dalsze zwiedzanie Brukseli. Tutaj znajdują się: Dom Króla będący XVI – wiecznym pałacem, piękne ogrody pałacowe, oraz gotycki Ratusz. Następnie przeszliśmy do Katedry św. Michała i św. Guduli oraz Kościoła Notre Dame du Sablon jednych z najbardziej znanych świątyń w Brukseli. Kolejnym punktem naszej wycieczki był rynek z przepięknymi kamienicami różnych rzemiosł zachwycający swą architekturą. W pobliżu znajdowała się fontanna siusiającego chłopca – Manneken Pis, będąca symbolem Brukseli oraz jej żeński odpowiednik Jeanneke Pis, a także liczne restauracje, sklepiki z pamiątkami i słynną belgijską czekoladą.
Dzień zakończyliśmy kolacją z Panią poseł, gdzie mieliśmy okazję podzielić się wrażeniami.

Następnego dnia zwiedziliśmy Atomium, które jest odzwierciedleniem rzeczywistego kryształu żelaza, powiększonego aż 165 miliardów razy, zbudowanym specjalnie na Wystawę Expo w 1958 r.
Następnie pojechaliśmy do Brugii, starego miasteczka ze specyficzną architekturą, wąskimi brukowanymi uliczkami, zabudową z cegły, pięknymi klasztorami beginek i kościołami m.in. Kościołem NMP ze 116 – metrową wieżą, Bazyliką Świętej Krwi, Ratuszem oraz pięknym rynkiem i masą sklepików z wyrobami koronczarskimi.
Brugia, jako jedyne miasto nie została zniszczona podczas II wojny światowej stąd jej specyficzny klimat. Miasto zbudowano nad kanałem, więc prócz spacerów podziwialiśmy je także płynąc motorówką.
Po całodziennym pobycie w mieście ruszyliśmy w drogę powrotna do kraju, gdyż to był ostatni punkt naszej wyprawy. Podczas całego pobytu towarzysząca nam piękna wiosenna pogoda, słonko mocno grzało, wszędzie na skwerkach kwitły kwiaty i drzewa.